Telias forum: Utgående mail funkar inte från Ipad & Iphone - Telias forum

Hoppa till innehåll

Utgående mail funkar inte från Ipad & Iphone

Inlägg #21
Kristina Lönnqvist sa: #18 & #19
Jag ställer frågan på Telias forum för jag har en telia-adress och då säger deras support att man ska ställa in fånen på si och så. Jag har Telia-adress och i telefonen har jag Tele2/Comviqabonnemang, på fasta bredbandet har jag Telia. Kan någon vänlig själ förklara för mig vilka inställningar som egentligen gäller??! På mailen på datorn skriver jag ju direkt in de uppgifter som jag fått av Telia - i vanliga fall. Här verkar inget fungera... Det är ju bara utgående som inte fungerar för inkommande fungerar smärtfritt. Men det är ju kul om man kan svara på sina mail oxå... ;-/

Server: mailout.telia.com
Kryptering: SSL
Port: 465
Säker lösenordsverifiering(om du får frågan): Nej

A
Anaesthisia  Ikon Inlägg: 7 455
Inlägg #22
Kristina Lönnqvist sa: #18 & #19
Jag ställer frågan på Telias forum för jag har en telia-adress och då säger deras support att man ska ställa in fånen på si och så. Jag har Telia-adress och i telefonen har jag Tele2/Comviqabonnemang, ...

Förutom övriga tips som lämnats får man använda autentisering (inloggning) även för skickad e-post, när man kopplar upp sig med annan operatör än Telia där e-postlådorna hanteras.

Anaesthisia var inne på det men kontouppgifterna måste ju också anges, räcker inte med att ha dem. Det är inte meningen att vara en näsvis kommentar, men kan ju eventuellt missas i villervallan.
Christer S  Ikon Inlägg: 2 873
Inlägg #23
Christer S sa: Förutom övriga tips som lämnats får man använda autentisering (inloggning) även för skickad e-post, när man kopplar upp sig med annan operatör än Telia där e-postlådorna hanteras.

Anaesthisia var inne på det men kontouppgifterna måste ju också anges, räcker inte med att ha dem. Det är inte meningen att vara en näsvis kommentar, men kan ju eventuellt missas i villervallan.

Ja, utan användarnamn och lösenord kommer man ingen vart men det kan ju också vara ett mail till en adress som inte existerar som blockerar(Telias server tar inte emot mail till domäner som inte existerar eftersom det ändå inte kommer att kunna levereras) i utkorgen.

A
Anaesthisia  Ikon Inlägg: 7 455
Inlägg #24
Anaesthisia sa: Ja, utan användarnamn och lösenord kommer man ingen vart men det kan ju också vara ett mail till en adress som inte existerar som blockerar(Telias server tar inte emot mail till domäner som inte existerar eftersom det ändå inte kommer att kunna levereras) i utkorgen.

A


Om jag skickar ett mail FRÅN datorn med min "vanliga" adress som fungerat i flera år, så får jag mailet TILL min iphone.
Men om jag skickar ett mail FRÅN iphonen till ovanstående adress, så får jag ett felmeddelande att servern inte godkänner mailet. Det verkar som inkommande fungerar, men ut inte vill sig... Jag har gjort ALLA inställningar som föreslagits i tråden. Jag har lagt om kontot (raderat och lagt till på nytt) hur många gånger som helst nu. Jag har startat om mobilen flera gånger oxå, men det vill sig inte. Fick syrran att prova att maila från sin nya iphone. Hon sa lite chickt att hennes mail funkade. Men nix, hon fick samma svar (fel på servern).
Är det ett berömt BETA-problem eller vad? Någon med erfarenhet att det fungerar med andra "fasta" adresser (jag menar förutom webmail och hotmail osv)?
Det blir väl till att sätta sig i telefonkö i diverse supportrar imorgon.
Sista dumma frågan -
Vid inställningen är ju mailadressen xxxxx@telia.com
inkommande (som ju fungerar): mailin.telia.com
SMTP/utgående - SKA jag köra på Telias variant (mailout.telia.com) eller är det Tele2's variant (mail.tele2.se). Eller någon annan idiotlösning? Har ju testat alla varianter men vet ju inte VAR jag gör felet. Om nu felet är mitt???
Kristina Lönnqvist  Ikon Inlägg: 5
Inlägg #25
Kristina Lönnqvist sa: Om jag skickar ett mail FRÅN datorn med min "vanliga" adress som fungerat i flera år, så får jag mailet TILL min iphone.
Men om jag skickar ett mail FRÅN iphonen till ovanstående adress, så får jag ett felmeddelande att servern inte godkänner mailet. Det verkar som inkommande fungerar, men ut inte vill sig... Jag har gjort ALLA inställningar som föreslagits i tråden. Jag har lagt om kontot (raderat och lagt till på nytt) hur många gånger som helst nu. Jag har startat om mobilen flera gånger oxå, men det vill sig inte. Fick syrran att prova att maila från sin nya iphone. Hon sa lite chickt att hennes mail funkade. Men nix, hon fick samma svar (fel på servern).
Är det ett berömt BETA-problem eller vad? Någon med erfarenhet att det fungerar med andra "fasta" adresser (jag menar förutom webmail och hotmail osv)?
Det blir väl till att sätta sig i telefonkö i diverse supportrar imorgon.
Sista dumma frågan -
Vid inställningen är ju mailadressen xxxxx@telia.com
inkommande (som ju fungerar): mailin.telia.com
SMTP/utgående - SKA jag köra på Telias variant (mailout.telia.com) eller är det Tele2's variant (mail.tele2.se). Eller någon annan idiotlösning? Har ju testat alla varianter men vet ju inte VAR jag gör felet. Om nu felet är mitt???

Du ska använda Telias server mailout.telia.com
Du ska kryssa i autentisering/authentication.
Du ska fylla i antingen ditt u-konto eller din e-postadress hos Telia som användarnamn, och det lösenord som du använder för att hämta e-post.

Port 465, kryptering SSL.

Jag vet inte vad du gör för fel, men för mig fungerar det i min iPad oavsett varifrån jag kopplar upp mig.

A
Anaesthisia  Ikon Inlägg: 7 455
Inlägg #26
Anaesthisia sa: ... men det kan ju också vara ett mail till en adress som inte existerar som blockerar(Telias server tar inte emot mail till domäner som inte existerar eftersom det ändå inte kommer att kunna levereras) i utkorgen.

Var först lite tveksam till detta påstående. Jag var rätt säker på att för mejl till inte existerande domäner kunde det ta ett tag innan svar om okänd domän kom i retur. Förfrågningar måste skickas, om inte till rotservrarna så i alla fall "runt jorden" för att få bekräftat att domänen inte existerar någonstans. Så har det varit tidigare, för några år sedan (om jag inte minns fel). För felaktiga adresser, fast till korrekta domäner, kommer svar snabbare - omedelbart - särskilt inom samma domän.

Gjorde ett test av nyfikenhet, och skickade till några (rimligtvis) inte existerande domäner. Och till min förvåning kom svar omedelbart, att domänerna inte existerade. Så konstigt är det väl inte, "datorer" är snabba. Men då måste operatörerna ha listor på alla existerande domäner, eller så hanteras frågor och svar otroligt snabbt mellan olika "domänservrar" runt jorden.

Men viktigast i samband med Kristinas fråga är att mejlet inte blockerades. Det fastnade inte i Utkorgen utan skickades som vanligt, och hamnade i Skickat-mappen. Sen kom (och omedelbart) ett svar, till Inkorgen, att mejlet inte kunde levereras och att domänen inte är giltig.
Christer S  Ikon Inlägg: 2 873
Inlägg #27
Christer S sa: Var först lite tveksam till detta påstående. Jag var rätt säker på att för mejl till inte existerande domäner kunde det ta ett tag innan svar om okänd domän kom i retur. Förfrågningar måste skickas, om inte till rotservrarna så i alla fall "runt jorden" för att få bekräftat att domänen inte existerar någonstans. Så har det varit tidigare, för några år sedan (om jag inte minns fel). För felaktiga adresser, fast till korrekta domäner, kommer svar snabbare - omedelbart - särskilt inom samma domän.

Gjorde ett test av nyfikenhet, och skickade till några (rimligtvis) inte existerande domäner. Och till min förvåning kom svar omedelbart, att domänerna inte existerade. Så konstigt är det väl inte, "datorer" är snabba. Men då måste operatörerna ha listor på alla existerande domäner, eller så hanteras frågor och svar otroligt snabbt mellan olika "domänservrar" runt jorden.

Men viktigast i samband med Kristinas fråga är att mejlet inte blockerades. Det fastnade inte i Utkorgen utan skickades som vanligt, och hamnade i Skickat-mappen. Sen kom (och omedelbart) ett svar, till Inkorgen, att mejlet inte kunde levereras och att domänen inte är giltig.

Om meddelandet tagits emot och sedan kommit i retur gissar jag att det inte skickats genom Telias server.

A
Anaesthisia  Ikon Inlägg: 7 455
Inlägg #28
Men viktigast i samband med Kristinas fråga är att mejlet inte blockerades. Det fastnade inte i Utkorgen utan skickades som vanligt, och hamnade i Skickat-mappen. Sen kom (och omedelbart) ett svar, till Inkorgen, att mejlet inte kunde levereras och att domänen inte är giltig.
[/quote]

Nja, när jag trycker på skicka, så får jag ganska omgående ett "svar som ser ut som följande:

Kan inte skicka e-post
En kopia har lämnats i din utlåda.
Mottagaren
"xxxx@telia.com"
accepterades inte av servern.

Ovanstående mailadress är KORREKT eftersom det är den som jag vanligtvis - och dagligen - får mail till min stationära dator, på.

KNAS!

Och telefonkö till Telia var ju ingen hit, när det inte hjälpte ett smack.

Får väl förstå att det inte var en underapparat jag köpte, även om jag - förutom just detta problem - är nöjd med min ipone...

Testade även att lägga in den adress som fungerar - med lösen osv. - men fick precis samma svar.
Testade även att skapa en gmailadress och se om det fungerade, men det var ingen hit. Det blev bara klabb... :-)
Kristina Lönnqvist  Ikon Inlägg: 5
Inlägg #29
Nu tror jag jag fått till det!!!!!
Hittade en annan aktuell tråd som gällde Ipad2 med samma problem (låg efter varandra i ordning). Då fanns följande "svar":

"Nu fick jag min utgående mail att fungera. Det ter sig som att Telias smtp-server börjat kräva användarnamn och lösenord vilket inte krävts tidigare, man använder då samma användarnamn och lösenord som för ingående mail. Har maningen mailadress via telia och ändå vill använda deras smtp så får man helt enkelt skapa en mailadress enbart för att få tillgång till användarnamn och lösenord."

Och si då fungerade det hela - åtminstone de 2 gånger jag testat.

Yippie!

Tack snälla alla för era försök till hjälp. Men skam den som ger sig.

Nu ska jag sätta mig och testa fler mail och hoppas på lycka.

Hoppas detta inlägg kan hjälpa fler med samma problem.

God fortsättning!
Kristina Lönnqvist  Ikon Inlägg: 5
Inlägg #30
Kristina Lönnqvist sa: Nu tror jag jag fått till det!!!!!
Hittade en annan aktuell tråd som gällde Ipad2 med samma problem (låg efter varandra i ordning). Då fanns följande "svar":

"Nu fick jag min utgående mail att fungera. Det ter sig som att Telias smtp-server börjat kräva användarnamn och lösenord vilket inte krävts tidigare, man använder då samma användarnamn och lösenord som för ingående mail. Har maningen mailadress via telia och ändå vill använda deras smtp så får man helt enkelt skapa en mailadress enbart för att få tillgång till användarnamn och lösenord."

Och si då fungerade det hela - åtminstone de 2 gånger jag testat.

Yippie!

Tack snälla alla för era försök till hjälp. Men skam den som ger sig.

Nu ska jag sätta mig och testa fler mail och hoppas på lycka.

Hoppas detta inlägg kan hjälpa fler med samma problem.

God fortsättning!

Grattis!

Att du ska ange användarnamn och lösenord påpekas faktiskt i inläggen #22, #23 och #25. ;-)

A
Anaesthisia  Ikon Inlägg: 7 455