Warning: file_get_contents(http://www.telia.se/privat/navigation/header.page) [function.file-get-contents]: failed to open stream: Förbindelse vägras in /opt/creuna/share_static/cache/skin_cache/cacheid_33/skin_global.php on line 58

Warning: DOMDocument::loadHTML() [function.DOMDocument-loadHTML]: Empty string supplied as input in /opt/creuna/share_static/cache/skin_cache/cacheid_33/skin_global.php on line 61

Warning: file_get_contents(http://www.telia.se/privat/navigation/footer.page) [function.file-get-contents]: failed to open stream: Förbindelse vägras in /opt/creuna/share_static/cache/skin_cache/cacheid_33/skin_global.php on line 87

Warning: DOMDocument::loadHTML() [function.DOMDocument-loadHTML]: Empty string supplied as input in /opt/creuna/share_static/cache/skin_cache/cacheid_33/skin_global.php on line 89
UtgÄende mail funkar inte frÄn Ipad & Iphone - Telias forum - Sida 3

Telias forum: UtgÄende mail funkar inte frÄn Ipad & Iphone - Telias forum

Hoppa till innehÄll

UtgÄende mail funkar inte frÄn Ipad & Iphone

Inlägg #21
Kristina Lönnqvist sa: #18 & #19
Jag stÀller frÄgan pÄ Telias forum för jag har en telia-adress och dÄ sÀger deras support att man ska stÀlla in fÄnen pÄ si och sÄ. Jag har Telia-adress och i telefonen har jag Tele2/Comviqabonnemang, pÄ fasta bredbandet har jag Telia. Kan nÄgon vÀnlig sjÀl förklara för mig vilka instÀllningar som egentligen gÀller??! PÄ mailen pÄ datorn skriver jag ju direkt in de uppgifter som jag fÄtt av Telia - i vanliga fall. HÀr verkar inget fungera... Det Àr ju bara utgÄende som inte fungerar för inkommande fungerar smÀrtfritt. Men det Àr ju kul om man kan svara pÄ sina mail oxÄ... ;-/

Server: mailout.telia.com
Kryptering: SSL
Port: 465
SÀker lösenordsverifiering(om du fÄr frÄgan): Nej

A
Anaesthisia  Ikon InlĂ€gg: 8 327
Inlägg #22
Kristina Lönnqvist sa: #18 & #19
Jag stÀller frÄgan pÄ Telias forum för jag har en telia-adress och dÄ sÀger deras support att man ska stÀlla in fÄnen pÄ si och sÄ. Jag har Telia-adress och i telefonen har jag Tele2/Comviqabonnemang, ...

Förutom övriga tips som lÀmnats fÄr man anvÀnda autentisering (inloggning) Àven för skickad e-post, nÀr man kopplar upp sig med annan operatör Àn Telia dÀr e-postlÄdorna hanteras.

Anaesthisia var inne pÄ det men kontouppgifterna mÄste ju ocksÄ anges, rÀcker inte med att ha dem. Det Àr inte meningen att vara en nÀsvis kommentar, men kan ju eventuellt missas i villervallan.
De Àr okej att berÀtta om lösta problem. Det kan hjÀlpa andra anvÀndare och fler lockas förhoppningsvis till att bidra med tips och rÄd.
Christer S  Ikon InlĂ€gg: 3 695
Inlägg #23
Christer S sa: Förutom övriga tips som lÀmnats fÄr man anvÀnda autentisering (inloggning) Àven för skickad e-post, nÀr man kopplar upp sig med annan operatör Àn Telia dÀr e-postlÄdorna hanteras.

Anaesthisia var inne pÄ det men kontouppgifterna mÄste ju ocksÄ anges, rÀcker inte med att ha dem. Det Àr inte meningen att vara en nÀsvis kommentar, men kan ju eventuellt missas i villervallan.

Ja, utan anvÀndarnamn och lösenord kommer man ingen vart men det kan ju ocksÄ vara ett mail till en adress som inte existerar som blockerar(Telias server tar inte emot mail till domÀner som inte existerar eftersom det ÀndÄ inte kommer att kunna levereras) i utkorgen.

A
Inlägg #24
Anaesthisia sa: Ja, utan anvÀndarnamn och lösenord kommer man ingen vart men det kan ju ocksÄ vara ett mail till en adress som inte existerar som blockerar(Telias server tar inte emot mail till domÀner som inte existerar eftersom det ÀndÄ inte kommer att kunna levereras) i utkorgen.

A

Om jag skickar ett mail FRÅN datorn med min "vanliga" adress som fungerat i flera Ă„r, sĂ„ fĂ„r jag mailet TILL min iphone.
Men om jag skickar ett mail FRÅN iphonen till ovanstĂ„ende adress, sĂ„ fĂ„r jag ett felmeddelande att servern inte godkĂ€nner mailet. Det verkar som inkommande fungerar, men ut inte vill sig... Jag har gjort ALLA instĂ€llningar som föreslagits i trĂ„den. Jag har lagt om kontot (raderat och lagt till pĂ„ nytt) hur mĂ„nga gĂ„nger som helst nu. Jag har startat om mobilen flera gĂ„nger oxĂ„, men det vill sig inte. Fick syrran att prova att maila frĂ„n sin nya iphone. Hon sa lite chickt att hennes mail funkade. Men nix, hon fick samma svar (fel pĂ„ servern).
Är det ett berömt BETA-problem eller vad? NĂ„gon med erfarenhet att det fungerar med andra "fasta" adresser (jag menar förutom webmail och hotmail osv)?
Det blir vÀl till att sÀtta sig i telefonkö i diverse supportrar imorgon.
Sista dumma frÄgan -
Vid instÀllningen Àr ju mailadressen xxxxx@telia.com
inkommande (som ju fungerar): mailin.telia.com
SMTP/utgÄende - SKA jag köra pÄ Telias variant (mailout.telia.com) eller Àr det Tele2's variant (mail.tele2.se). Eller nÄgon annan idiotlösning? Har ju testat alla varianter men vet ju inte VAR jag gör felet. Om nu felet Àr mitt???
Kristina Lönnqvist  Ikon InlĂ€gg: 5
Inlägg #25
Kristina Lönnqvist sa: Om jag skickar ett mail FRÅN datorn med min "vanliga" adress som fungerat i flera Ă„r, sĂ„ fĂ„r jag mailet TILL min iphone.
Men om jag skickar ett mail FRÅN iphonen till ovanstĂ„ende adress, sĂ„ fĂ„r jag ett felmeddelande att servern inte godkĂ€nner mailet. Det verkar som inkommande fungerar, men ut inte vill sig... Jag har gjort ALLA instĂ€llningar som föreslagits i trĂ„den. Jag har lagt om kontot (raderat och lagt till pĂ„ nytt) hur mĂ„nga gĂ„nger som helst nu. Jag har startat om mobilen flera gĂ„nger oxĂ„, men det vill sig inte. Fick syrran att prova att maila frĂ„n sin nya iphone. Hon sa lite chickt att hennes mail funkade. Men nix, hon fick samma svar (fel pĂ„ servern).
Är det ett berömt BETA-problem eller vad? NĂ„gon med erfarenhet att det fungerar med andra "fasta" adresser (jag menar förutom webmail och hotmail osv)?
Det blir vÀl till att sÀtta sig i telefonkö i diverse supportrar imorgon.
Sista dumma frÄgan -
Vid instÀllningen Àr ju mailadressen xxxxx@telia.com
inkommande (som ju fungerar): mailin.telia.com
SMTP/utgÄende - SKA jag köra pÄ Telias variant (mailout.telia.com) eller Àr det Tele2's variant (mail.tele2.se). Eller nÄgon annan idiotlösning? Har ju testat alla varianter men vet ju inte VAR jag gör felet. Om nu felet Àr mitt???

Du ska anvÀnda Telias server mailout.telia.com
Du ska kryssa i autentisering/authentication.
Du ska fylla i antingen ditt u-konto eller din e-postadress hos Telia som anvÀndarnamn, och det lösenord som du anvÀnder för att hÀmta e-post.

Port 465, kryptering SSL.

Jag vet inte vad du gör för fel, men för mig fungerar det i min iPad oavsett varifrÄn jag kopplar upp mig.

A
Inlägg #26
Anaesthisia sa: ... men det kan ju ocksÄ vara ett mail till en adress som inte existerar som blockerar(Telias server tar inte emot mail till domÀner som inte existerar eftersom det ÀndÄ inte kommer att kunna levereras) i utkorgen.

Var först lite tveksam till detta pÄstÄende. Jag var rÀtt sÀker pÄ att för mejl till inte existerande domÀner kunde det ta ett tag innan svar om okÀnd domÀn kom i retur. FörfrÄgningar mÄste skickas, om inte till rotservrarna sÄ i alla fall "runt jorden" för att fÄ bekrÀftat att domÀnen inte existerar nÄgonstans. SÄ har det varit tidigare, för nÄgra Är sedan (om jag inte minns fel). För felaktiga adresser, fast till korrekta domÀner, kommer svar snabbare - omedelbart - sÀrskilt inom samma domÀn.

Gjorde ett test av nyfikenhet, och skickade till nÄgra (rimligtvis) inte existerande domÀner. Och till min förvÄning kom svar omedelbart, att domÀnerna inte existerade. SÄ konstigt Àr det vÀl inte, "datorer" Àr snabba. Men dÄ mÄste operatörerna ha listor pÄ alla existerande domÀner, eller sÄ hanteras frÄgor och svar otroligt snabbt mellan olika "domÀnservrar" runt jorden.

Men viktigast i samband med Kristinas frÄga Àr att mejlet inte blockerades. Det fastnade inte i Utkorgen utan skickades som vanligt, och hamnade i Skickat-mappen. Sen kom (och omedelbart) ett svar, till Inkorgen, att mejlet inte kunde levereras och att domÀnen inte Àr giltig.
De Àr okej att berÀtta om lösta problem. Det kan hjÀlpa andra anvÀndare och fler lockas förhoppningsvis till att bidra med tips och rÄd.
Christer S  Ikon InlĂ€gg: 3 695
Inlägg #27
Christer S sa: Var först lite tveksam till detta pÄstÄende. Jag var rÀtt sÀker pÄ att för mejl till inte existerande domÀner kunde det ta ett tag innan svar om okÀnd domÀn kom i retur. FörfrÄgningar mÄste skickas, om inte till rotservrarna sÄ i alla fall "runt jorden" för att fÄ bekrÀftat att domÀnen inte existerar nÄgonstans. SÄ har det varit tidigare, för nÄgra Är sedan (om jag inte minns fel). För felaktiga adresser, fast till korrekta domÀner, kommer svar snabbare - omedelbart - sÀrskilt inom samma domÀn.

Gjorde ett test av nyfikenhet, och skickade till nÄgra (rimligtvis) inte existerande domÀner. Och till min förvÄning kom svar omedelbart, att domÀnerna inte existerade. SÄ konstigt Àr det vÀl inte, "datorer" Àr snabba. Men dÄ mÄste operatörerna ha listor pÄ alla existerande domÀner, eller sÄ hanteras frÄgor och svar otroligt snabbt mellan olika "domÀnservrar" runt jorden.

Men viktigast i samband med Kristinas frÄga Àr att mejlet inte blockerades. Det fastnade inte i Utkorgen utan skickades som vanligt, och hamnade i Skickat-mappen. Sen kom (och omedelbart) ett svar, till Inkorgen, att mejlet inte kunde levereras och att domÀnen inte Àr giltig.

Om meddelandet tagits emot och sedan kommit i retur gissar jag att det inte skickats genom Telias server.

A
Inlägg #28
[/quote]

Nja, nÀr jag trycker pÄ skicka, sÄ fÄr jag ganska omgÄende ett "svar som ser ut som följande:

Kan inte skicka e-post
En kopia har lÀmnats i din utlÄda.
Mottagaren
"xxxx@telia.com"
accepterades inte av servern.

OvanstÄende mailadress Àr KORREKT eftersom det Àr den som jag vanligtvis - och dagligen - fÄr mail till min stationÀra dator, pÄ.

KNAS!

Och telefonkö till Telia var ju ingen hit, nÀr det inte hjÀlpte ett smack.

FÄr vÀl förstÄ att det inte var en underapparat jag köpte, Àven om jag - förutom just detta problem - Àr nöjd med min ipone...

Testade Àven att lÀgga in den adress som fungerar - med lösen osv. - men fick precis samma svar.
Testade Àven att skapa en gmailadress och se om det fungerade, men det var ingen hit. Det blev bara klabb... :-)
Inlägg #29
Nu tror jag jag fÄtt till det!!!!!
Hittade en annan aktuell trÄd som gÀllde Ipad2 med samma problem (lÄg efter varandra i ordning). DÄ fanns följande "svar":

"Nu fick jag min utgÄende mail att fungera. Det ter sig som att Telias smtp-server börjat krÀva anvÀndarnamn och lösenord vilket inte krÀvts tidigare, man anvÀnder dÄ samma anvÀndarnamn och lösenord som för ingÄende mail. Har maningen mailadress via telia och ÀndÄ vill anvÀnda deras smtp sÄ fÄr man helt enkelt skapa en mailadress enbart för att fÄ tillgÄng till anvÀndarnamn och lösenord."

Och si dÄ fungerade det hela - Ätminstone de 2 gÄnger jag testat.

Yippie!

Tack snÀlla alla för era försök till hjÀlp. Men skam den som ger sig.

Nu ska jag sÀtta mig och testa fler mail och hoppas pÄ lycka.

Hoppas detta inlÀgg kan hjÀlpa fler med samma problem.

God fortsÀttning!
Inlägg #30
Kristina Lönnqvist sa: Nu tror jag jag fÄtt till det!!!!!
Hittade en annan aktuell trÄd som gÀllde Ipad2 med samma problem (lÄg efter varandra i ordning). DÄ fanns följande "svar":

"Nu fick jag min utgÄende mail att fungera. Det ter sig som att Telias smtp-server börjat krÀva anvÀndarnamn och lösenord vilket inte krÀvts tidigare, man anvÀnder dÄ samma anvÀndarnamn och lösenord som för ingÄende mail. Har maningen mailadress via telia och ÀndÄ vill anvÀnda deras smtp sÄ fÄr man helt enkelt skapa en mailadress enbart för att fÄ tillgÄng till anvÀndarnamn och lösenord."

Och si dÄ fungerade det hela - Ätminstone de 2 gÄnger jag testat.

Yippie!

Tack snÀlla alla för era försök till hjÀlp. Men skam den som ger sig.

Nu ska jag sÀtta mig och testa fler mail och hoppas pÄ lycka.

Hoppas detta inlÀgg kan hjÀlpa fler med samma problem.

God fortsÀttning!

Grattis!

Att du ska ange anvÀndarnamn och lösenord pÄpekas faktiskt i inlÀggen #22, #23 och #25. ;-)

A