Warning: file_get_contents(http://www.telia.se/privat/navigation/header.page) [function.file-get-contents]: failed to open stream: Förbindelse vägras in /opt/creuna/share_static/cache/skin_cache/cacheid_33/skin_global.php on line 58

Warning: DOMDocument::loadHTML() [function.DOMDocument-loadHTML]: Empty string supplied as input in /opt/creuna/share_static/cache/skin_cache/cacheid_33/skin_global.php on line 61

Warning: file_get_contents(http://www.telia.se/privat/navigation/footer.page) [function.file-get-contents]: failed to open stream: Förbindelse vägras in /opt/creuna/share_static/cache/skin_cache/cacheid_33/skin_global.php on line 87

Warning: DOMDocument::loadHTML() [function.DOMDocument-loadHTML]: Empty string supplied as input in /opt/creuna/share_static/cache/skin_cache/cacheid_33/skin_global.php on line 89
Telia Smart + PS3 Media Server problem - Telias forum

Telias forum: Telia Smart + PS3 Media Server problem - Telias forum

Hoppa till innehÄll

Telia Smart + PS3 Media Server problem

Inlägg #1
UrsÀkta min svenska, jag e norsk sÄ det hÀr blir inte sÄ bra..

För nÄgra fÄ veckor sen bytade jag mitt gamla Triple Play modem och Zyxel ruter till et Telia Smart modem, Thomson TG784. Det har verkat fungera rÀtt bra, och bÄda min dator och min PS3 kom rakt pÄ nÀt, snabbt som bara det.

SÄ skulle jag kolla pÄ film. Jag kör min PS3 som Media Server dÄ jag har den rakt ansluten mot min TV och Hemmabio, och streamer musik och film frÄn datorn via PS3 Media Server programmet. Det har innan gÄtt vÀldigt bra, och jag har inte haft nÄgra problem. Men efter jag fick mitt Telia Smart, har jag haft problem. Det verkar som Smart modemet inte klarar av det, för uppspelning stoppar ofta upp, nÀstan som om den hÄller pÄ at buffra. Det e helt omöjligt att titta pÄ film pÄ det sÀttet.

Vad e fel? Mitt gamla Triple Play modem frÄn 2005 och Zyxel Ruter frÄn 2007 har klarat av detta utan nÄgra problem alls nÄgon gÄng. Det e inga Àndringar pÄ dator eller PS3, den enda Àndringen e Smart modemet. Jag har forsökt att anvÀnda bÄda lokalt och trÄdlöst, men det e ingen skillnad.

Jag behöver hjÀlp, för om det inte fungerar sÄ kommer jag behöva returnera hela rubbet dÄ det isÄfall e helt oanvÀndbart. Jag fattar bara inte vad som skulle va problemet, PS3'en via Smart fÄr en medelfart pÄ download pÄ ungefÀr 12MB/s och borde klara av detta utan problem, men Àven en enkel Family Guy episod stoppar upp sÄ mycket at det e fullstÀndigt ohÄllbart.

Har forsökt googla lite pÄ det, men inte hittat direkt samma sak. Men verkar som andra har lite problem med PS3 och Smart...e det hÀr nÄgot som lÄter bekÀnt? Kan jag göra nÄgot?
Odd Magne  Ikon InlĂ€gg: 5
Inlägg #2
Odd Magne skrev 26 januari 2011 - 22:39För nÄgra fÄ veckor sen bytade jag mitt gamla Triple Play modem och Zyxel ruter till et Telia Smart modem, Thomson TG784. Det har verkat fungera rÀtt bra, och bÄda min dator och min PS3 kom rakt pÄ nÀt, snabbt som bara det.

...

Men efter jag fick mitt Telia Smart, har jag haft problem.

Har tyvÀrr ingen lösning pÄ ditt egentliga problem. Men har du nÄgon anledning att anvÀnda Thomson kan du ÀndÄ hÀnga pÄ din förra router som accesspunkt och switch. Den bör dÄ inte kopplas via WAN-porten, för att inte fÄ dubbla routrar. Se bifogad lÀnk och i första hand inlÀgg nr 4.

Sedan en text som förklarar eventuella problem med dubbla routrar, som anvÀnder NAT. DÀr beskrivs lösningar med bridged mode, men dÄ tycker jag det Àr enklare att anvÀnda lösningen i första lÀnken.

Gateway-Router-Dator

Double-NAT
De Àr okej att berÀtta om lösta problem. Det kan hjÀlpa andra anvÀndare och fler lockas förhoppningsvis till att bidra med tips och rÄd.
Christer S  Ikon InlĂ€gg: 3 695
Inlägg #3
Tack för svar! SÄ om jag förstÄr dig rÀtt, sÄ kopplar jag in först Thomson modemet frÄn vÀggen, och sen min gamla Zyxel Router pÄ en av LAN-portarna pÄ Thomson Modemet, och sen PS3'en pÄ en LAN-Port pÄ Zyxel Routern? Borde min dator va direkt ansluten dÄ til Thomson modemet, eller til Zyxel Routern?
Inlägg #4
Odd Magne skrev 17 februari 2011 - 13:48Tack för svar! SÄ om jag förstÄr dig rÀtt, sÄ kopplar jag in först Thomson modemet frÄn vÀggen, och sen min gamla Zyxel Router pÄ en av LAN-portarna pÄ Thomson Modemet, och sen PS3'en pÄ en LAN-Port pÄ Zyxel Routern? Borde min dator va direkt ansluten dÄ til Thomson modemet, eller til Zyxel Routern?

Den föreslagna lösningen (inlÀgg nr 4 i den andra trÄden) kan anvÀndas om man t ex har problem med det trÄdlösa i Thomson. Eller om man har en egen "router" som klarar högre överföringshastigheter i det trÄdlösa nÀtverket eller via LAN-portarna. I sÄ fall ansluter man allt i det egna nÀtverket till den egna "routern", som dÄ bara blir accesspunkt och switch. Finns inget fel i Thomson, eller om hastigheten i det trÄdlösa och LAN-portarna rÀcker, ska du inte behöva dina tidigare Zyxel-enheter.
De Àr okej att berÀtta om lösta problem. Det kan hjÀlpa andra anvÀndare och fler lockas förhoppningsvis till att bidra med tips och rÄd.
Inlägg #5
Hmm, dÄ e jag inte helt sÀker. Jag fick snabbare nÀt över lag med Smart modemet, min ner och uppladdning gick frÄn drygt 14/1 till omkring 19/2 efter att jag bytade frÄn mitt gamla modem och router til Smart. SÄ Smart modemet e snabbare Àn min gamla utrustning. Men det hjÀlper inte mycket, nÀr streaming via Smart modemet til PS3'en inte funkar. Jag har testat bÄda med trÄdlös och med kabel, men problemet e det samma. Jag kan kolla pÄ Family Guy i 10 sekunder och helt plötsligt stoppar bÄda ljud och bild och sen uppför sig som den buffrar.

Jag reagerar bara sÄ pÄ det dÄ Smart skulle va sÄ himla bra och skulle lösa alla problem, men nu e ju hela min konfiguration oanvÀndbar dÄ jag inte lÀngre kan kolla pÄ film och musik som jag ska.
Inlägg #6
Odd Magne skrev 23 februari 2011 - 13:32Hmm, dÄ e jag inte helt sÀker. Jag fick snabbare nÀt över lag med Smart modemet, min ner och uppladdning gick frÄn drygt 14/1 till omkring 19/2 efter att jag bytade frÄn mitt gamla modem och router til Smart. SÄ Smart modemet e snabbare Àn min gamla utrustning. Men det hjÀlper inte mycket, nÀr streaming via Smart modemet til PS3'en inte funkar. Jag har testat bÄda med trÄdlös och med kabel, men problemet e det samma. Jag kan kolla pÄ Family Guy i 10 sekunder och helt plötsligt stoppar bÄda ljud och bild och sen uppför sig som den buffrar.

Jag reagerar bara sÄ pÄ det dÄ Smart skulle va sÄ himla bra och skulle lösa alla problem, men nu e ju hela min konfiguration oanvÀndbar dÄ jag inte lÀngre kan kolla pÄ film och musik som jag ska.

Som jag fattar det sÄ handlar dina problem med streaming om intern hantering i ditt lokala nÀtverk. DÄ kan du ansluta allting till din Zyxel-router precis som tidigare, dÄ bör ju problemet med streaming vara borta. SÄ ansluter du Zyxel-routern till Thomson sÄ som det beskrivs i inlÀgg 4 i den tidigare bifogade lÀnken.

Jag ser inget om digital-TV eller bredbandstelefoni. Men du har ju ocksÄ ett Triple Play-modém, och fungerar din tidigare utrustning sÄ verkar Thomson inte tillföra nÄgot. Bara en tanke.

Det borde inte vara nĂ„got problem med Thomson. Men det finns nĂ„gra trĂ„dar med liknande problem. Och dĂ€r verkar det fungera okej om datat endast körs trĂ„dlöst, eller endast genom kabel. Men problem uppstĂ„r om det gĂ„r mellan kabel och trĂ„dlöst. Är det nĂ„got som stĂ€mmer i din situation (ifall du har anledning att prova)?
Inlägg #7
Jag vill först tacka dig för att du har tagit tid att svara pÄ mina tankar, dÄ det har varit lite frustrerande. Jag kan inte lÀngre anvÀnda min gamla konfiguration med Triple Play + Zyxel Routern dÄ en av dom började strula kraftigt dom senaste mÄnaderna (Jag tror det e modemet) och hela nÀtanslutningen gick ner i drygt 1 minut och sen kom tillbaks. SÄ höll den pÄ flera gÄnger om dagen, ibland flera gÄnger i timmen. Alla anslutningar, WoW, Spotify, allt va helt omöjligt. DÀrför bytade jag och fick rÄd om att prova Smart av Telia. Annars skulle jag gÀrna fortfarande anvÀndt mitt gamla :(

Och sjÀlva nÀtet verkar fungera mycket bÀttre nu, sÄ problemet e nog som du sÀger, intern hantering av enheter i nÀtverket (Mellan PS3 och Dator). Jag ska se om jag fÄr till det med Zyxel Routern. Det gÄr snabbt att se om problemet finns kvar, sÄ jag borde fÄ et snabbt svar pÄ det. Om det löser sig sÄ, sÄ fÄr jag bara göra det. Om det fortfarande inte löser problemet..ja dÄ..

Problemet uppstÄr bÄda med kabel och med trÄdlöst ja, dock min dator e stationÀr och kör med kabel, sÄ det e bara min PS3 jag kan vÀlja om jag vill köra med kabel eller trÄdlöst til Router/Smart modem

Tack sÄ mycket för hjÀlpen ÀndÄ!
Det här inlägget har ändrats av Odd Magne 25 februari 2011 - 14:55
Inlägg #8
AlltsÄ..

Jag har nu testat följande..

Jag kopplar min Zyxel Router till Smart boxen, frÄn LAN1 pÄ Smart till WAN ingÄngen pÄ Zyxel Routern. Sen kopplar jag bÄda datorn och PS3'en till Zyxel Routern. Nu fungerar Media Streaming mellan Dator och PS3 jÀttebra, och filkopiering gÄr jÀttesnabbt. Men dÄ fÄr jag et annat problem...jag fÄr NAT3 och inte UPnP, och kan plötsligt inte spela online med min PS3. Jag kan inte ansluta til t.ex Gran Turismo 5 servern.

Om jag kopplar min PS3 direkt i Smart, sÄ fÄr jag NAT2, UPnP och kan spela online, men dÄ fungerar inte Media Server lÀngre.

Jag e trött som...pĂ„ det hĂ€r. Ska testa att koppla tillbaks mitt gamla modem nu, om det fungerar som det ska (Även om det kopplar ifrĂ„n ofta) sĂ„ kommer jag be om at fĂ„ refundera Smart, för det e sista ordet jag vill anvĂ€nda pĂ„ nĂ„got sĂ„ jobbigt och dĂ„ligt.
Inlägg #9
Odd Magne skrev 27 februari 2011 - 00:43Jag har nu testat följande..

Jag kopplar min Zyxel Router till Smart boxen, frÄn LAN1 pÄ Smart till WAN ingÄngen pÄ Zyxel Routern. Sen kopplar jag bÄda datorn och PS3'en till Zyxel Routern.

Koppla inte till WAN-porten pÄ Zyxel-routern, dÄ blir det dubbla routrar och flera lokala nÀtverk. Se inlÀgg nr 2 i den tidigare bifogade lÀnken. Det kan fungera, men det blir enklare om du följer tipset i inlÀgg 4.

Gateway-Router-Dator
Inlägg #10
Har min Telia Smart pÄ 1:a vÄningen och kör trÄdlöst mot min dator pÄ 3:e vÄningen. Inga problem. I rummet bredvid datorn har jag min PS3 och försöker se trÄdlöst pÄ filmer frÄn min dator via PS3 Media Server. Hackar rÀtt ofta. Hur stÀller man in PMS och/eller routern för att detta skall fungerar? Vill helst inte kör trÄdat men hur gör man i sÄ fall om det Àr oundvikligt? Vad för kabel, hur stÀller man in datorn osv?
Simon Young  Ikon InlĂ€gg: 3