Warning: file_get_contents(http://www.telia.se/privat/navigation/header.page) [function.file-get-contents]: failed to open stream: Förbindelse vägras in /opt/creuna/share_static/cache/skin_cache/cacheid_33/skin_global.php on line 58

Warning: DOMDocument::loadHTML() [function.DOMDocument-loadHTML]: Empty string supplied as input in /opt/creuna/share_static/cache/skin_cache/cacheid_33/skin_global.php on line 61

Warning: file_get_contents(http://www.telia.se/privat/navigation/footer.page) [function.file-get-contents]: failed to open stream: Förbindelse vägras in /opt/creuna/share_static/cache/skin_cache/cacheid_33/skin_global.php on line 87

Warning: DOMDocument::loadHTML() [function.DOMDocument-loadHTML]: Empty string supplied as input in /opt/creuna/share_static/cache/skin_cache/cacheid_33/skin_global.php on line 89
ogiltigt sÀkerhetscertifikat - Telias forum - Sida 4

Telias forum: ogiltigt sÀkerhetscertifikat - Telias forum

Hoppa till innehÄll

ogiltigt sÀkerhetscertifikat

Inlägg #31
Följande har skrivit om problem med sina HTC Desire (InlÀgg #):
Lars Gustavsson #16, #25
Christer S #23
Andreas Holmgren #28, #28 (HTC Desire med Android 2.2)
Mari #30

Som jag skrev i inlÀgg #29 kan troligen felet kunna fixas ganska snabbt. Jag har skickat mejl till Jens Tornfalk (Telia) och pÄpekat detta.

Att min analys Àr riktig stöds av InlÀgg #16 (#28 sÀger samma sak)
"Giltighet: 2006-11-08 01:00:00+0100 UtstÀllt den: 2021-11-08 00:59:59+0100"

Digicerts testsida visar upp 3 certifikat för Telias olika serveradresser. Certifikat nr 2 i kedjan har samma giltighetstider som ovan förutom att start- och slut-tiderna Àr omkastade (bugg i HTC?). Certifikaten pÄ plats 3 och plats 2 borde byta plats.

Firefox och Thunderbird accepterar tydligen att det Àr fel ordning. Att HTC inte gör det ska man inte klaga pÄ. Nu Àr det bara att vÀnta pÄ Telia.
C Sivers  Ikon InlĂ€gg: 42
Inlägg #32
Mari skrev 27 februari 2011 - 10:58Har en HTC Desire med Andorid 2.2 Detta Àr ju den just nu senaste versionen. Fungerar inte att skicka e-post dÄ kommer certifikatproblemet. DÀremot gÄr det bra att ta emot inkommande. AlltsÄ kvarstÄr problemet med mailiout.telia.com SÄ jag kör just nu med INGEN ( Ingen, SSL, TSL ) och 25 dÄ jag inte har nÄgot IMAPalternativ att tillgÄ. FörutsÀtter att Telia hittar en snar lösning.

Man bör alltid anvÀnda SSL/TLS i samband med inloggning, speciellt vid oskyddat trÄdlöst eller vid mobilt internet, annars finns det risk för att inloggningsuppgifterna snappas upp.

IMAP Àr i grova drag ett alternativ till POP (bÄda för att hÀmta mejl), inte till SMTP (=skicka mejl). Port 25 Àr till för att skicka mejl, men fungerar inte lÀngre hos Telia pga inloggningskrav. POP Àr enklare att konfigurera, IMAP har mer avancerade möjligheter. BÄda finns hos Telia och flesta andra.
Inlägg #33
Har en gammal Nokia 6131 som har e-post, min konfiguration: POP över SSL, dvs port 995. Det har fungerat förut. Provar att hÀmta nu, blir omedelbart:
"HÀmtningen avbröts"
Inte sÄ bra diagnostik. Men ytterligare stöd för att det Àr felaktig serverkonfigurering.
Inlägg #34
C Sivers skrev 27 februari 2011 - 13:03Port 25 Àr till för att skicka mejl, men fungerar inte lÀngre hos Telia pga inloggningskrav.

Ni Àr flera som engagerat er i det hÀr problemet, men C Sivers ser ut att ha jobbat lite extra, tack för det! (UrsÀkta ifall jag missat nÄgon.)

Ser samtidigt en kommentar jag undrar över. Visst kan man vÀl skicka mejl via Telia utan inloggning. Om inte annat sÄ via smtprelay1.telia.com, förutsatt att man ocksÄ Àr uppkopplad via Telia. Den servern gÄr ju att anvÀnda ifall man inte har e-postkonton hos Telia, d v s inte nÄgon inloggning att anvÀnda.
De Àr okej att berÀtta om lösta problem. Det kan hjÀlpa andra anvÀndare och fler lockas förhoppningsvis till att bidra med tips och rÄd.
Christer S  Ikon InlĂ€gg: 3 695
Inlägg #35
Christer S skrev 27 februari 2011 - 13:41.....
Visst kan man vÀl skicka mejl via Telia utan inloggning. Om inte annat sÄ via smtprelay1.telia.com, förutsatt att man ocksÄ Àr uppkopplad via Telia. Den servern gÄr ju att anvÀnda ifall man inte har e-postkonton hos Telia, d v s inte nÄgon inloggning att anvÀnda.

Ja, det stÀmmer nog. Anledningen till inloggningskravet Àr att man ska kunna spÄra spammare. Fast villkoret "att man ocksÄ Àr uppkopplad via Telia" innebÀr (nog?) att det gÄr att spÄra Àven i detta fall.

SÄledes, för nÀrvarande, sÀtt SMTP-server = smtprelay1.telia.com och port = 25 (dvs standard).

En fördel med mailout.telia.com med inloggning Àr att den fungerar frÄn alla nÀt. Dessutom Àr det tÀnkbart att den har mindre risk för att bli svartlistad ute i vÀrlden.
Inlägg #36
C Sivers skrev 27 februari 2011 - 11:48Jag har skickat mejl till Jens Tornfalk (Telia) och pÄpekat detta.

Hej!

Jag har inte fÄtt nÄgot mail av dig. Kan du skicka direkt till mig via jens.tornfalk(at)teliasonera.com istÀllet för via forumet?

//Jens
Med vÀnlig hÀlsning
Jens Tornfalk
Moderator Telias forum
Jens Tornfalk  Ikon InlĂ€gg: 148 Moderator
Inlägg #37
Nu verkar Telia ha fÄtt ordning pÄ certifikatsproblemet för bla HTC. Provade nu pÄ morgonen och nu fungerar epost (bÄde ta emot och skicka)
ÅterstĂ€llde vĂ€rden i utgĂ„ende server till mailout.telia.com, SSL och 465.
Bockat i inloggning krÀvs. Och "tada", nu fungerar allt som det ska.
Det här inlägget har ändrats av Mari 01 mars 2011 - 09:16
Mari  Ikon InlĂ€gg: 3
Inlägg #38
Mari skrev 01 mars 2011 - 09:16Nu verkar Telia ha fÄtt ordning pÄ certifikatsproblemet för bla HTC. Provade nu pÄ morgonen och nu fungerar epost (bÄde ta emot och skicka)

Det lÀt ju bra sÄ jag provade ocksÄ, men det fungerar inte för mej. Första gÄngen jag gick igenom kontoinstÀllningarna fick jag samma certifikatfel som tidigare, fast med andra datum. Men sÄ blev det endast en gÄng och jag antecknade inte datum och tid, men jag vill minnas att Ärtalen antingen var 2010 för bÄde UtstÀllt och Giltighet eller sÄ var det ena 2020 och i sÄ fall var det för UtstÀllt.

Vid följande genomgÄng av kontoinformationen visades ett annat felmeddelande: "Kan inte ansluta till e-postservern för att verifiera din kontoinformation. Din server svarar inte." Och den informationen Äterkommer vid nya försök, som jag nu gjort nÄgra gÄnger under drygt en timmes tid. Mina instÀllningar Àr samma som Mari anger. Och, jodÄ, min telefon Àr uppkopplad, det gÄr t ex att surfa, m m.

Har det blivit nÄgot fel igen, eller fungerar det för er andra och det bara Àr jag som stÀllt till det pÄ nÄ't vis? Startade om telefonen ifall det skulle ha nÄgon betydelse, men det hade det inte. Och det Àr alltsÄ en HTC Desire.
De Àr okej att berÀtta om lösta problem. Det kan hjÀlpa andra anvÀndare och fler lockas förhoppningsvis till att bidra med tips och rÄd.
Christer S  Ikon InlĂ€gg: 3 695
Inlägg #39
Christer S skrev 01 mars 2011 - 11:36Det lÀt ju bra sÄ jag provade ocksÄ, men det fungerar inte för mej. Första gÄngen jag gick igenom kontoinstÀllningarna fick jag samma certifikatfel som tidigare, fast med andra datum. Men sÄ blev det endast en gÄng och jag antecknade inte datum och tid, men jag vill minnas att Ärtalen antingen var 2010 för bÄde UtstÀllt och Giltighet eller sÄ var det ena 2020 och i sÄ fall var det för UtstÀllt.

Jag fÄr samma problem jag ocksÄ. Det gick att komma förbi, men jag fick genast problem att skicka mail. SÄ nu har jag stÀll in IMAP utan SSL, för jag antar att de fortfarande hÄller pÄ med problemet. Hoppas verkligen att Jens Tornfalk pÄ Telia Äterkommer nÀr det Àr löst.
Lars Gustavsson  Ikon InlĂ€gg: 15
Inlägg #40
Mari skrev 01 mars 2011 - 09:16Nu verkar Telia ha fÄtt ordning pÄ certifikatsproblemet för bla HTC. Provade nu pÄ morgonen och nu fungerar epost (bÄde ta emot och skicka)

Funkar INTE för mig med min HTC Desire...
MJO  Ikon InlĂ€gg: 5