Telias forum: Telia Webmail - Telias forum

Hoppa till innehåll

Telia Webmail

Inlägg #1
Nu blir Telia Webmail ännu bättre

Idag har vi ändrat både utseende och flera funktioner i Telia Webmail.

Nytt och förbättrat

  • Nytt utseende med tydligare knappar och funktioner.
  • Skapa två adressböcker. Använd en privat och en annan till arbetet, eller kanske till fotbollsföreningen.
  • Högerklicka på ett e-postmeddelande och få upp en meny för smidigare hantering.
  • Drag och släpp dina e-postmeddelanden till dina mappar istället för att använda menyn.

Mer hjälp med Telia Webmail
Logga in på Telia Webmail - http://www.telia.se/webmail - och klicka på "Hjälp" uppe till höger.
Med vänlig hälsning
Jens Tornfalk
Moderator Telias forum
Det här inlägget har ändrats av Jens Tornfalk 12 maj 2011 - 10:07
Jens Tornfalk  Ikon Inlägg: 148 Moderator
Inlägg #2
Nej, jag vet inte om det har blivit bättre. Faktiskt tror jag att det är tvärtom...

Den stora förbättringen är i så fall att sidan laddar snabbare och känns mer renodlad.

I övrigt är allt rätt så fult och saknar kontraster. Det är svårt att se var kontrollerna finns och det känns klumpigt att använda. Nu använder jag webbmail relativt sällan och inte till några mer avancerade uppgifter, men jag skulle gärna se en tydligare (tråkigare) webbsida!

/Anders
Nils Alf Anders  Ikon Inlägg: 1
Inlägg #3
OK att ändra. Men snälla Telia, varför så breda vita marginaler till höger och vänster??? Jag kör inte min Internet browser i fullskärm, jag vill se min desktop med dess ikoner till vänster och höger om browsern. Er design gör att ajg inte kan se storleken på mailen i mailboxen, det är in viktig information. Och allra värst, logout-knappen är dold. Ja, jag kan scrolla även i sidled, jag har designat UI-n sedan 80-talet så jag hittar knappen. Hur skall det gå för dem som är ovana vid informationstäta fönster och som dessutom kör med låg skärmupplösning!! Så, please Telia, minska sidmaginalerna, framför allt den vänstra!!!
Ingvar Th  Ikon Inlägg: 1
Inlägg #4
Jag håller med Anders och Ingvar, det känns mer som en försämring än en förbättring. Om Telia anstränger sig att förbättra ett gränssnitt med tillgång till kompetent personal, så borde det gått åt andra hållet. Med hopp om att sena synpunkter, tex i detta forumet, kan påverka en utveckling till det bättre.
/Gunnar
Gunnar Bokedal  Ikon Inlägg: 2
Inlägg #5
Jag kan för mitt liv inte logga in med IE9. Det kan väl inte vara sant att inte det är testat?
Med IE 8 inga problem. Men Ojjjjjjj vad det går trögt, nog för att man är van att Telias servrar (mina sidor och annat) kryper fram och att "Waiting for..." syns i wbeläsaren hela tiden men nu har man väl slått alla rekord. xxxx i utseendet - sätt fart på grejorna och se till att det fungerar....
egsdand  Ikon Inlägg: 1
Inlägg #6
egsdand sa: Jag kan för mitt liv inte logga in med IE9. Det kan väl inte vara sant att inte det är testat?
Med IE 8 inga problem. Men Ojjjjjjj vad det går trögt, nog för att man är van att Telias servrar (mina sidor och annat) kryper fram och att "Waiting for..." syns i wbeläsaren hela tiden men nu har man väl slått alla rekord. xxxx i utseendet - sätt fart på grejorna och se till att det fungerar....

Försök med kompatibilitetsvyn, så ska du se att du kommer åt din e-post!

A
Anaesthisia  Ikon Inlägg: 7 455
Inlägg #7
Förutom att det var ovant är det ju kul att få info när man redan upptäckt att ni ändrat, varför inte någon dag innan?
Och oj vad jag letade efter Svara-knappen! När jag hittade och klickade på den åkte förstås ett blankt svar iväg, kul, kul!
Men nu fick jag i alla fall ett forum att framföra åsikter i, tack vara mailet. Har ringt supporten och velat framföra synpunkter, men de kan inte ta emot några, och har inte hänvisat mig hit.

Min stora, viktiga synpunkt är att jag vill kunna lägga ett automatiskt svar UTAN att avvisa de mail som kommer in! Bara tala om att jag inte kommer att kunna svara förrän den eller den dagen, eftersom jag befinner mig utom mobiltäckning periodvis.
Jag ville göra detta sist jag var på resa, men oj vad svårt det var! Tre timmar i kö och hos tre olika support-killar innan en av dem berättade att det inte går! De andra försökte och försökte!
krihag  Ikon Inlägg: 1
Inlägg #8
Dessvärre känns det "blekt" och sidan får inte plats i sidled på min skärm, inkörningsproblem?
Hoppass det//Folke
Folke Jansson  Ikon Inlägg: 1
Inlägg #9
Hej

Jovisst är det nytt och fint, men saknar faktiskt redan den gamla designen.

Kontrasten mellan text-text- bakgrund är för liten. Här gäller det att inte vara skumögd. Tror att äldre kan få problem.
Är inte fältet som beskriver mejlets ärende mycket mindre nu? Uppfattar att antal tecken som syns är är mycket färre. Det gör att det kan vara svårt att hitta/sortera bland inkomna-skickade mejl. Öka på tack.
Bengt D  Ikon Inlägg: 5
Inlägg #10
Varför ändra något som är bra? Det har inte alls blivit bättre som ni säger. Jag är inte emot förändringar och jag har inget emot de nya färgerna och så, men det är en hel del som har blivit sämre. Några saker jag redan upptäckt:

*Man kan inte öppna e-posten i ett nytt fönster, vilket jag tycker var mycket smidigare förut, för att få en bra översikt och man kunde öppna flera meddelande samtidigt på ett smidigt sätt.

*Jag gillar inte uppdelningen med olika rubriker för hur gammal e-posten är. Det var mer överskådligt förut med bara en hel lista. Jag vet att man kan få fram den listan nu också, men har man gått in nån annanstans och sen vill tillbaka till inkorgen så är grupperingen tillbaka. Dessutom var det mycket tydligare att se vilka meddelanden som var olästa förut, med ordentlig fetstil. (Textfärgen är väldigt otydlig nu också, de som ser dåligt kan nog få problem med det.)

*Avsändaren borde stå före rubriken till meddelandena. Det underlättar översikten och jag är främst intresserad av vem som skickat något till mig, snarare än vad det står i rubriken. Många gånger finns det ju dessutom ingen rubrik.

*Menyn "Välj en åtgärd" är riktigt osmidig. Det var mycket bättre förut när man hade de olika åtgärderna på tydliga knappar. Nu får man sitta och leta och det tar längre tid, med fler klick.

*Knappen för att tömma papperskorgen saknas.

Jag har sysslat en del med layout och webbdesign så jag vet hur noga det är med överskådlighet och att man ska kunna hitta det man vill utan att sitta och leta. Det här var faktiskt ett riktigt lågvattenmärke. Ni borde dessutom göra det möjligt för användarna att anpassa webmailen efter ens egna behov och önskemål (som tex enligt punkterna ovan).
Sjöman  Ikon Inlägg: 9